Home

Stänga av syntolkning dplay

Det kan hjälpa att starta om din enhet. Om det är på en dator så kan det hjälpa att stänga av Adblock samt att rensa cache och cookies. Vi rekommenderar alla våra kunder att använda sig av Google Chrome eller Mozilla Firefox. Se till att du alltid har den senaste versionen av webbläsaren installerad Så här gör du för att slå på undertexter, syntolkning och teckenspråkstolkning på de olika SVT Play-apparna: Om programmet har en syntolkad eller teckenspråkstolkad variant så hittar man det på samma plats där man slår på undertexterna I TV4 kan du se syntolkning via TV4:s syntolkningssida på webben. Syntolkning förekommer även i vissa andra kanaler (till exempel TV3, Kanal 5 och Discovery). Tyvärr har vi i dagsläget ingen information om hur du tar del av syntolkning i dessa kanaler. Syntolkning från SVT i vanlig tv. Vissa program syntolkas i SVT 24

Stäng Dplay-appen och logga ut från ditt nätverk. Logga sedan in igen i nätverket och öppna Dplay-appen igen. Stäng av routern, vänta en minut och slå sedan på den igen. Leta efter en uppdatering till Dplay-appen (Google Play Store / Apple App Store). Kontrollera om din Chromecast fungerar med andra appar, till exempel YouTube Stänga av syntolkning viasat. Syntolkning förekommer även i vissa andra kanaler (till exempel TV3, Kanal 5 och Discovery). Tyvärr har vi i dagsläget ingen information om hur du tar del av syntolkning i dessa kanaler Stänga av syntolkning kanal 5 Så får du uppläst text på SVT1, SVT2, Kunskaanalen och Barnkanalen . net separat för varje tv-kanal, och välj där SYNTOLKNING AV/P (Om du lyckades stänga av Uppläst text:. Teater 23 i Malmö har börjat använda inspelad syntolkning, där tolkens repliker styrs av samma du stänga av appen 5 syn, 302

Stäng av syntolkning. Välj Inställningar (Settings) från enhetens startskärm.. Välj Allmänt (General).. Välj Hjälpmedel (Accessibility).. Välj Syntolkning (Audio Descriptions).. Välj Syntolkning (Audio Descriptions) igen för att stänga av det.. Gå tillbaka till Netflix-appen och spela upp en film eller tv-serie. Håll ner knappen Select på Apple TV-fjärrkontrollen när en film. * Design av TV och fjärrkontroll kan variera beroende på modell och region. * Bilderna är simulerade och är endast i illustrativt syfte. * Grafiskt användargränssnitt, design, funktioner och specifikationer kan ändras utan föregående meddelande. * Användare måste godkänna YouTubes allmänna villkor För att stänga av energisparläget se nedan (gäller Pace 865, Samsung 7140, Samsung 5140 och Samsung 680 Ultra HD) Vill du få hjälp med din beställning? Ring 010-199 99 00. Mina Sidor. Kundservic Stäng av eller slå på syntolkning under videouppspelning. När VoiceOver är aktiverat trycker du ned på Touch-ytan på Siri Remote tre gånger Vill du stänga av funktionen helt behöver du root. orcophant, 2 feb 2012 #3. Bmsone Senior Droid Medlem. Blev medlem: 8 mar 2011 Inlägg: 1 060 Mottagna gillanden: 111. MINA ENHETER. Jag lade in checkrom revo v4, där jan man disabla dubbelklicket Sent from my GT-I9100 using Tapatal

‎Dplay är en streamingtjänst där du kan njuta av livesport i världsklass, svenska humorserier och prisbelönt underhållning. Streama alla matcher från Allsvenskan och Superettan live. Se när några av världens främsta idrottare gör upp i OS, Europa League och den anrika FA-cupen. Streama de senaste avs Ta del av Helt Gratis med vår Dplay rabattkod Alla koder är kontrollerade och testade Spara via Tradera.com redan idag Vill du få hjälp med din beställning? Ring 010-199 99 00. Kundservice . Nyheter | Kanalförändringar | Viasat tipsa Pappas pojkar ny serie med podcast- och Youtube-trion JLC - Jonas Fagerström, Lucas Simonsson, Carl Demán - samt Christoffer Nordenrot. Regisseras av Jonna Nordenskiöld och John Lundberg. Nexiko producerar. Premiär 6 december på Dplay. Svensk adaption av norska Hvite Gutter

Så aktiverar du undertexter & syn-/teckenspråkstolkning på

Inför årets säsong av Allsvenskan och Superettan knep Discovery Networks rättigheten från TV4 och C More. Men coronapandemin satte käppar i hjulen och säsongen drog inte igång förrän 14 juni.Matcherna sänds huvudsakligen i streamingtjänsten Dplay - bland annat derbyt mellan Hammarby och AIK igår, söndag Syntolkning är en riktad informationsinsats som vänder sig till den som inte ser, en form av så kallad tilläggsinformation. Syntolkning är att i ord beskriva synintryck för dig som ser dåligt eller behöver syntolkning av något annat skäl

För att kunna utnyttja tjänsten Syntolkning behöver man ladda ner en applikation till sin mobila enhet som har operativsystemet iOS eller Android, t ex en smartphone eller surfplatta. Användare av tjänsten tar del av ljudspåret med sina mobilhörlurar/headset och övrig publik påverkas därmed inte Ljud, bild & video. Illustrationer, bilder och rörlig media är effektiva kommunikationsverktyg, men det är mycket att tänka på för att det ska bli bra för alla

Hur du ser syntolkning i SVT och TV4 - Synskadades - SR

1. Stänga av syntolkning kanal 5 Så får du uppläst text på SVT1, SVT2, Kunskaanalen och Barnkanalen . net separat för varje tv-kanal, och välj där SYNTOLKNING AV/P (Om du lyckades stänga av Uppläst text:. Teater 23 i Malmö har börjat använda inspelad syntolkning, där tolkens repliker styrs av samma du stänga av appen 5 syn, 302.
  2. Stäng av eller slå på syntolkning under videouppspelning. När VoiceOver är aktiverat trycker du ned på Touch-ytan på Siri Remote tre gånger. Obs! När VoiceOver är avaktiverad slår det här av eller på dold textning istället. Se Använda VoiceOver på Apple TV
  3. Allsvenskan är i gång - men Dplay har hackat. De som upplevt problem med strömningstjänsten kan kompenseras av Discovery, som beklagar problemen. Vi har full förståelse för de som blivit drabbade, skriver kommunikationsdirektören Jessica Linnman
  4. tjänst jag använt. Till att börja med är reklamerna över 5

Pappas pojkar har premiär 6 december på Dplay. JLC - Jonas Fagerström, Lucas Simonsson, Carl Demán - samt Christoffer Nordenrot gör huvudrollerna. Se trailer. Jonas Malmsjö, Dan Ekborg, Happy Jankell, Claes Malmberg på rollistan. Läs om handlingen. Jonna Nordenskiöld och John Lundberg regisserar. Nexiko producerar ‎Dplay är en streamingtjänst där du kan njuta av livesport i världsklass, svenska humorserier och prisbelönt underhållning. Följ ditt lag i med- och motgång på Dplay som är den nya hemmaplanen för Allsvenskan och Superettan. Se när några av världens främsta idrottare gör upp i OS, Europa League och EXEMPEL PÅ EN INSPELAD SYNTOLKNING TILL EN LÅNGFILM Stockholm Stories är ett exempel på syntolkning till en svensk film för DVD-distribution. Syntolkningsspåret väljs direkt på DVD spelaren när filmen skall till att startas. Syntolk på filmen är Peter Lilliecrona efter syntolkningsmanus av Lotta Isacsson Som förval uppdateras appar automatiskt när nya versioner släpps. Du kan stänga av eller slå på den här funktionen. Du kan också ställa in Apple TV så att den automatiskt lägger till appar som finns i en Apple TV-version när du hämtar appar på en iPhone, iPad eller iPod touch som är inloggad med samma Apple-ID.. Öppna Inställningar på Apple TV Syntolkning är en extra berättarmetod som beskriver vad som händer på skärmen, inklusive fysiska handlingar, ansiktsuttryck, kläder, omgivningar och scenförändringar.. Det finns tillgängligt för de flesta originaltitlar från Netflix, samt för många andra serier och filmer. Vi samarbetar aktivt med studior för att syntolkning ska göras tillgängligt för fler titlar

Problem med Chromecast? - Dplay S

1. Se Allsvenskan och Superettan på Dplay, Premier League, Champions League, La Liga, Serie A med C More Premium och V premium. Streama sport med Telia, läs mer här
  2. Ingrosso kommer få ett eget matprogram på TV4. Nu står det dock klart att Benja
  3. Vill du binda upp dig för ett år och att en del av summan ska gå till IFK Norrköping måste du alltså vänta lite till - vi kommer att meddela när den möjligheten lanserats. Det är viktigt att du använder den specifika länken ovan, som är unik för IFK, för att Dplay ska kunna se hur många Peking-supportrar som öppnar konto, vilket avgör hur stor summa IFK får ta del av
  4. Dplay: Full förståelse för de som drabbats Allsvenskan är i gång - men Dplay har hackat. De som upplevt problem med strömningstjänsten kan kompenseras av Discovery, som beklagar.
  5. Ingrosso kommer få ett eget matprogram på TV4. Nu står det dock klart att Benja
  6. Anslut dig till 154 människor som redan lämnat ett omdöme om Dplay.se. Din upplevelse kan hjälpa andra att fatta bättre beslut
  7. Dplay har fått utstå kritik under inledningen av allsvenskan I måndags rapporterade Aftonbladet att kunder som haft problem ska kunna bli kompenserade av Dplay och nu Skicka Stäng

Dplay riktar in sig på en ganska nischad målgrupp, närmare bestämt den som inte kan få nog av reality- och dokumentärserier. Med tanke på det klumpiga gränssnittet skulle vi inte rekommendera Dplay som tjänst för de flesta användare, såvida du inte är dedikerad tittare till några av programmen som erbjuds Problem: kan inte stänga av för synskadade!!! Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Hldr, 8 jan 2013. Hldr Baby Droid Medlem. Blev medlem: 26 okt 2010 Inlägg: 18 Mottagna gillanden: 0. MINA ENHETER. Hej! Råkade få på att telen skulle användas för synskadad Dplay-experten, den förre HIF-målvakten, Pär Hansson tycker att bottenstriden är högintressant. - Men det är ju många lag inblandade och att det är otroligt jämnt det ser ju alla Anslut dig till 1 391 människor som redan lämnat ett omdöme om Dplay. Din upplevelse kan hjälpa andra att fatta bättre beslut. | Läs 61-80 av 1 391 omdöme Goddag, Jag har på senare tid fått notiser från såväl FZ som Sweclockers om att jag har aktiverat Adblock. Detta var jag sedan tidigare helt omedveten om. Då jag vill stödja mina favoritsidor så vill jag gärna ta bort funktionen för dem, men tyvärr vet jag inte hur man gör. FZ hade en exempelbild som förklarade hur man gör i Chrome, som jag använder, men problemet är att min.

Stänga av syntolkning tv3, i tv4 kan du se syntolkning via

Spökjakt Dplay Säsong 2 - Följ med Jocke & Jonna, Danjal, LaxTon samt medium Andreas Östlund till 6 av Sveriges mest kända hemsökta platser Inspelning av syntolkning. När copyn för syntolkningen är klar castar vi fram en passande generisk röst som vi spelar in. Det är viktigt att rösten är neutral och utan värderingar. När röstinspelningen är klar editerar, mixar och mastrar vi upp ljudet för optimal ljudkvalitet

Netflix-succén Tiger King har tagit världen med storm och ingen har kunnat undgå den omtalade tigerkonungen Joe Exotic, och hans eskapader. I en unik och exklusiv intervju avslöjar nu Rick Kirkham - en av dokumentärseriens huvudpersoner - sanningen om Tiger King och sin tid på G.W. Zoo Inbjudan till webbinarium med Digiteket 10/11 klockan 9-10. Digiteket har satt sig in i frågor kring digital tillgänglighet, något som blivit väldigt aktuellt nu. Vill du veta mer om syntolkning och hur det fungerar kan du läsa mer på Allt om syntolkning.se Mer information om vilka föreställningar som syn- och teckentolkas finns under respektive evenemang. För övriga frågor kontakta Gästservice mitt i parken på 031-7330 375 eller [email protected] Utforska LG:s utbud av Smart TV och upptäck alla roliga och användarvänliga funktioner. Det finns någonting som lockar hela familjen. LG har LED Smart TV i många olika storlekar bland annat Smart TV 55 och Smart TV 42, men även mindre och ännu större modeller. Gemensamt för dem alla är tunn och elegant design Syntolkning - så funkar det! Syntolkning är ett hjälpmedel främst för synskadade och blinda, och som består av en audiovisuell översättning som sker av en syntolk under föreställningen. Syntolkens uppdrag är att kort och koncist berätta det som inte sägs

Jag kan inte slå av syntolkning

Grundrengöring utan behov av kemikalier. Kärcher ångtvättar är perfekta för hårda golv, armaturer och mycket mer - för miljövänlig rengöring utan ansträngning Människor med synnedsättningar eller läs- och skrivsvårigheter kommer att kunna gå på bio betydligt oftare framöver. 15 av höstens biopremiärer har genom Filminstitutet fått stöd för syntolkning och målet är att inom tre år, från dagens knappt 150 syntolkade visningar per år, öka till 150 000 visningar med syntolkning

Appar på din Smart TV Samsung Sverig

1. Upptäck appar och tjänster till din Samsung Galaxy enhet med Galaxy Apps. Allt från att hitta den information du behöver med hjälp av Bixby och blockera spamsamtal med Smart Call till att genomföra betalningar med Samsung Pay
  2. Syntolkning och uppläst textremsa innebär att personer med synnedsättning och långsamtläsande ska kunna ta del av filmutbudet på en biograf. Filmer som är utrustade med ljudspår för syntolkning och uppläst text är märkta med följande symboler
  3. dre men inser att jag måste stänga av. De regler som finns är att om syntolkningen på.
  4. gtjänsten Dplay. Bild utan ljud eller ljud utan bild och en sida som ständigt.
  5. g av Eurosport 1 och 2, plus extramaterial som inte visas pë TV, allt f_r att du inte ska missa ett enda _gonblick

Stänga av syntolkning viasat, uppläst text är ett ljudspår

Syntolkning är ett ungt forskningsfält. För bara några år sedan fanns ingen forskning om syntolkning i Sverige eller Skandinavien. De första svenska forskningsinitiativen startade för fem år sedan i form av workshops i syntolkning som anordnades av Jana Holsanova och Cecilia Wadensjö 2010, 2012 och 2014 Stora journalistpriset 2020 för Årets avslöjande går till Henrik Evertsson för dokumentärserien Estonia - Fyndet som ändrar allt på Dplay.- Jag tro

Hur stänga av voice activation? Swedroid forum

Få information om LG OLED55C9PLA. Hitta bilder, recensioner och tekniska specifikationer för LG OLED55C9PLA OLED 4K TV - 55' Kan hålla med dig där, hade varit bra med att behöva slå in tex din pin kod, för att stänga av luren. Eller tex kunna starta sin lur, genom Hitta min Iphone. Förslag till apple . Men ring polisen / försäkringsbolaget och anmäl den stulen så låser dom den till alla världens nät har jag för mig Syntolkning av föreställningen Transit för dig med synnedsättning.För dig med synnedsättning erbjuder vi biljetter med syntolkning av vår dansföreställning Transit. Vår upattade syntolk Gunilla Kracht gör syntolkningen som du hör via utrustning som du lånar på i foajén på Malmö Opera innan föreställningen.Läs mer om föreställningen Transit här >>Transit är en. Stäng menyn. Hem. Titta Visa undermeny. Utan textremsa. Med Filmer med syntolkning. Hem / Titta / Filmer med syntolkning. Hej! Vad tokigt. Du verkar inte vara inloggad. Kom ihåg att du måste vara inloggad för att kunna ta del av Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av kakor. Läs mer om kakor OK. Stäng. Region Kronobergs webbplatser. Vårdgivarwebben Syntolkning av Region Kronobergs organisationsschema. Under regiondirektören finns också de tre kärnverksamheterna som leds av trafikdirektör, regional utvecklingsdirektör respektive hälso- och sjukvårdsdirektör

Ännu ett hål har upptäckts i skrovet till den förlista passagerarfärjan Estonia, enligt en promemoria som publicerats av Estlands regering. Den slår dessutom fast att det första hålet inte. Tungdykaren Stewart Rumbles skar upp hål i M/S Estonia på uppdrag av Sjöfartsverket. I den nya dokumentären avslöjas att hålen i dag står vidöppna - trots att dykarna förseglade vraket. Visa teknisk information om Apple TV HD och Siri Remote, som storlek, vikt, portar, gränssnitt med mera Samarbetspartner. Lunds universitet (ansvarig); Stockholms universitet; Swedish Agency for Accessible Media; Punktskriftsnämnden - Myndigheten för tillgängliga medie

‎Dplay - Streama något äkta i App Stor

1. MALMÖ. Malmö FF och IFK Göteborg drabbade samman på Eleda Stadion under söndagen.Och det var hemmalaget som var starkast. MFF vann med 3-1 och kommer allt närmare SM-guldet.- Vi klarar att stänga matchen i dag, säger Anders Christiansen till Dplay
  2. Den 12 mars varje år firas den Nationella syntolkningsdagen i Sverige. Dagen instiftades 2015, i samband med #semig kampanjen som Riksorganisationen Unga med synnedsättning och Syntolkning nu i Sverige arrangerade. Dagen instiftades för att synliggöra vad syntolkning är och vad den innebär för personer med synnedsättning samt att lyfta fram syntolkens arbete
  3. Norra Skåne är lokaltidning med huvudkontor i Hässleholm. Det är en komplett nyhetstjänst som levererar lokala nyheter, sport samt kultur och nöje från Hässleholm, Osby, Östra Göinge, Kristianstad och övriga Skåne. NSK erbjuder senaste nytt, inrikes, utrikes och ekonomi och lokala annonser
  4. — Dplay Sport (@Dplay_Sport) October 18, 2020 62 MIN: 4-1 Hammarby - Tim Söderström. En individuell prestation av Söderström som varit formidabel den här matchen. Kommer med fart till vänster, får bollen, fintar sig inåt och avslut vid närmsta stolpen

Dplay värdekod: Helt Gratis för november 202

1. MALMÖ. Malmö FF är svenska mästare 2020. Detta efter en klar seger med 4-0 mot Sirius på Eleda Stadion. - Obeskrivligt, säger Anel Ahmedhodzic, till Dplay. Facebook Twitter Förutsättningarna var klara inför Malmö FF:s hemmamöte med Sirius. Vid seger skulle MFF få fira sitt 21:a SM-guld.
  2. Teater En rasande fars av Staffan Götestam med Ola Forssmed, Kim Sulocki och Hedvig Lagerkvist. Föreställningen erbjuds med syntolkning. Året är 1961. Stefanie är transperson och driver en massage-och skönhetssalong i en liten hamnstad i Västernorrland. Kurt, som är gift med Eva har ett hemligt kärleksförhållande med Stefanie
  3. Det är nu bekräftat att Estonia har ett stort hål i skrovet. Som NB Nyhetsbyrån skrev igår har en ny dokumentärserie på Dplay premiär ikväll om förlisningen av Estonia. Dokumentärfilmare kan nu bekräfta fynd vid den havererade kryssningsfärjan Estonia
  4. ska stödet till folkbildningen med en miljard. I SD:s senaste budgetmotion i riksdagen vill partiet
  5. stänga av textningen genom att klicka på T i menyn under programmet. I vissa play-tv-kanaler finns även möjlighet att ändra storlek på texten, något som upattas av användarna. Ett önskemål är att även direkttextade program ska vilket är en form av syntolkning
  6. Stänga av blindtolkning TV-, bild- och mediautrustning. Flashback Forum. Visa ämnen Visa Syntolkning är ett stöd för dig som har en synnedsättning eller är blind. Syntolkning innebär att en berättarröst beskriver sådant som inte sägs i programmet

Kundservice - Viasa

Individuella inställningar innebär att användaren kan göra inställningar i de tekniska funktionerna i det digitala läromedlet. Funktionerna går till exempel att sätta på och stänga av, välja och välja bort Syntolkning Teckentolkning . Information till dig som gruppledare . Nedan För ett lyckat videomöte är det bra att sätta upp några grundregler, som att ha kameran påslagen, stänga av notifikationer på sin dator, be om ordet i chatten och vara mutad när man inte pratar Dplay, Com Hem TV Silver TV6. Com Hem TV Silver Sjuan. TV4 Play Premium, Com Hem TV Silver TV8. Com Hem TV Silver Kanal 9. Dplay, Com Hem TV Silver TV 10. Com Hem TV Silver Kanal 11. Dplay, Com Hem TV Silver TV 12. TV4 Play Premium, Com Hem TV Silver SVT24. SVT Play, Magine Magic, Com Hem TV Silver. Underhållning. BBC Brit. Magine Magic, Com. Dplay är en streamingtjänst där du kan njuta av livesport i världsklass, svenska humorserier och prisbelönt underhållning. Streama alla matcher från Allsvenskan och Superettan live. Se när några av världens främsta idrottare gör upp i OS, Europa League och den anrika FA-cupen 2020-09-30 19:05 MacWorld Mikael Markander Ny betaversion av TV OS 14.2 släppt; 2020-09-30 16:35 M3 Sofie Anglerfjord Så ska Instagram-meddelanden bli mer som Messenger; 2020-09-30 16:14 M3 Billy Ekblom Trio med nya Xiaomi-mobiler - så blir Mi 10T-serien; 2020-09-30 15:41 PC för Alla Mikael Markander Sandisk dubblar hastigheten med två.

Premiär Pappas pojkar på Dplay - JLC och Nordenrot gör

Kritikstorm mot Dplay efter Allsvenskan - Dagens Medi

Syntolkning - SR

Film med syntolkning Filmstade

I en ledare frågar sig New York Times kolumnist David Brooks vad som gjort att länder som Sverige, Danmark, Norge och Finland har så höga nivåer av produktivitet, jämlikhet, social tillit och välmående.. Folk på vänsterkanten skulle nog svara en generös välfärdsstat. Högersidan skulle troligtvis lyfta fria marknader och företag Skånska Dagbladet levererar lokala nyheter, sport samt kultur och nöje från Malmö, Lund, Eslöv, Höör, Hörby, Sjöbo, Skurup, Svalöv, Svedala, Staffanstorp, Kävlinge och Söderslätt. SkD eller Skånskan är en lokaltidning i Skåne med en komplett nyhetstjänst med senaste nytt, inrikes, utrikes, ekonomi och lokala annonser Det här är 1 av 10 filmer som lär dig som bor i lägenhet att sköta sysslor i och kring hemmet. Textade på svenska, engelska, arabiska och somaliska. Syntolkning - Städa golvbrunne Syntolkning: Bild på en person med citatet Jag känner att jag har börjar stänga av mina känslor allt mer. Jag blir mer och mer avstängd # Evonhuset # samtalsmottagning # säljasex # känsloromsexmotersättnin

Ljud, bild & video - Vägledning för webbutvecklin

Spela KenoXpress hos Svenska Spel med chans att vinna upp till 5 miljoner! Välj Kenonivå och vilka nummer du vill spela på. Direkt när du har betalat sätter spelet igång med en personlig dragning IFK Norrköpings Supporterklubb. Box 13 036 600 13 Norrköping. Tel: 011-123870 eller 070-554 9598 Fax: 011-12612 Söndagens trippel består av tre svenska bidrag. Förtroendet ges till blåsvarta studenter samt mystiska falkar i det svenska finrummet. Nere i Superettan väntar ett minst sagt ångestladdat jumbomöte på Skarsjövallen där både LSK och UFC måste gå för tre pinnar. Spelstopp: 14:29 1. IK Sirius - Kalmar FF: Hemmaseger @ 1,73 IK Sirius har åkt [

Stäng meny. Landstinget startar utredning om syntolkning. 2012-06-26 16:35. Inom scenkonst och annan kulturverksamhet har användandet av syntolkning ökat under senare år. Därför ska landstinget nu utreda situationen för syntolkning för blinda och synskadade i Västernorrland Varför är det viktigt att veta hur minnet fungerar när någon utsatts för brott? Vilken roll spelar omgivningen för om en våldsutsatt kvinna lämnar en relation eller inte? Hur skiljer sig stödet mellan glesbygd och storstad? De här är några frågor som får du reda på mer om i Brottsoffermyndighetens forskarfilmer Svenska damlandslaget spelar sina hemmalandskamper på nationalarenan Gamla Ullevi. På tisdag möts Sverige och Island i en kvalmatch inför EM i England 2022

• Darts selber drehen.
  • Mäta blodtryck instruktion.
  • Promemoria engelska.